دیدبان

سناریوی شکست خورده شورای همکاری خلیج فارس / ۲

سناریوی شکست خورده شورای همکاری خلیج فارس / ۲
به گزارش دیدبان؛ استیو بنن ماه میلادی گذشته به امارات سفر و با محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی دیدار کرده و همچنین از تعدادی از کشورهای خاورمیانه از جمله امارات در راستای اختلافاتشان با قطر حمایت کرد. این گزارش نشان می‌دهد که بن زاید در ماه دسامبر در دوره انتقالی ریاست جمهوری آمریکا، با بنن، جرد کوشنر، مشاور ارشد و داماد یهودی دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده ومایکل فلن، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در برج ترامپ در نیویورک دیدار کرد که این دیدار جنجال زیادی به راه انداخت، زیرا امارات برخلاف پروتکل‌های مرسوم به دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا درخصوص این سفر خبر نداده بود.
 
 
روی دیگر سکه بحران دیپلماتیک خلیج فارس و تلاش دوحه برای خروج از آن این است که قطری‌ها چند روز پیش مرکز نظامی خود در واشنگن را راه‌اندازی کرده و برای تحویل ۷۲فروند اف۱۵ استرایک ایگل QA رایزنی‌های خود با امریکایی‌ها را تشدید کرده‌اند. مقامات دوحه همچنین تلاش داشته و دارند تا در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی شرکای مطمئنی برای خود پیداکنند و در نبردی که قرار است در این حوزه‌ها شکل بگیرد، به سلامت خارج شوند. قطری‌ها علاوه بر ترکیه به‌عنوان یک متحد طبیعی،  در حوزه خلیج فارس نیز روی دو کشور کویت و عمان نیز حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.
 
 
وقتی شواهد را کنار هم گذاشته و تلاش‌های بی‌شمار دیپلمات‌ها و امنیتی‌ها را بررسی می کنیم به این نتیجه می‌رسیم که عمر شورای همکاری اگر روی کاغذ به پایان نرسیده باشد، در عمل به پایان رسیده و این شورا به دو تیم سه کشوره تبدیل شده است. دلیل حمایت عمان و کویت از قطر نیز به ترس آنها از قدرت‌گیری عربستان و امارات باز می‌گردد. هر چند عمانی‌ها ترسی از طرف سعودی‌ ندارند، اما خریدهای وحشتناک نظامی کویت و سابقه اختلافات مرزی با این کشور، باعث شده تا آنها نیز از قطر حمایت کنند.
 
 
با توجه به این تحولات در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس طرفی در این مسابقه و معادله پیروز است که بتواند پیش‌بینی‌های دقیقی کرده و با رصد کامل و همیشگی رفت و آمدها و زد وبندهای پشت‌ پرده، بهترین تصمیم را بگیرد. حتی به نظر می‌رسد که امریکایی‌ها نیز در این معادله تا اندازه‌ای طرف سعودی‌ و اماراتی‌ها را گرفته باشند. اگر قرار است عراق و عربستان به هم نزدیک شوند، همه عوامل و مسائل فقط به ایران باز نمی‌گردد!! تیلرسون یک مدیر نفتی است، او و ترامپ به‌خوبی می‌دانند که در چه زمینی می توانند کسب منافع بیشتری حاصل کنند. شاید سفر روز پنج‌شنبه حیدر العبادی به کویت پس از سفرش به تهران، دستاوردهای بیشتری داشته باشد.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»